SEMESTERPERIOD

Semesterlugnet har lagt sig som en oas över kontoret och korridorerna fylls med stillhet. De flesta skrivbord står tomma och vilar inför en kommande fartfylld höst. Några få av oss bemannar kontoret under semesterveckorna och det är förvånansvärt hur mycket man hinner ta i tu med när kalendern inte är fylld av möten och akut uppkommande ”jag ska bara-uppgifter”. Själv har jag fått ett uppdrag som ska färdigställas under semesterveckorna som tar upp den mesta av min tid. Uppdraget innebär att jag är ute mycket på vägarna, till skillnad från min normala arbetsvardag där jag spenderar mycket tid på kontoret. Men så dök det upp en liten notis i kalendern denna morgon att det var min tur igen att skriva ett blogginlägg, så nu sitter jag, Madelene Abu Izam, här i Partille Kommunhus på trafikenheten och ska försöka sammanfatta den senaste traineeperioden.

På traineeschemat står det ”semesterperiod” och vi har inga utbildningsdagar eller lunchföreläsningar under sommaren, och inte heller några inplanerade traineegruppsmöten. Traineernas interna arbetsfördelningsdokument, som består av ett exceldokument där alla traineer fyller i vilken del av Caset man arbetar med, fylls med luckor av semesterveckor och vi som inte är på semester (än) sköter våra uppgifter individuellt. Precis innan semesterperioden organiserade vi upp något som vi kallade för ett Case-race. Case-racet var ett sätt för oss att sätta in andra växeln för att uppnå våra deadlines och ge alla något att arbeta med under semesterperioden. Case-racet bestod av tre dagar där vi alla samlades i Fastighetskontorets lokaler och arbetade tillsammans med att beta av arbetsuppgifter som vi tagit fram under arbetets gång. Utifrån min mening blev Case-racet lyckat och ett viktigt mål för vårt arbete, men också för oss som grupp.

Det är inspirerande att se hur gruppens effektivitet ständigt förbättras under tidens gång och hur de verktyg vi fått från traineeprogrammet sätts i praktik och utvecklar gruppens samarbetsförmåga. Nu är det bara tre månader kvar till vi tillsammans ska stå och presentera Caset och jag har en känsla av att tiden dit kommer gå oerhört fort. Jag är glad och stolt över att jag efter traineeperioden kommer att vara 4 arbetsplatser, 22 utbildningsdagar, 11 lunchföreläsningar, 8 frukostseminarium och 15 vänner rikare.

Madelene Abu Izam
Partille Kommun SBK Trafikenheten

Förväntningarnas tid

Förväntningarnas tid

Har ni sett ut över byggnationerna vid Götaälvbron och tänkt ”Undrar vad de ska
bygga där?” Jag har. Flertalet gånger har spårvagnssamtalen handlat om vad
som kommer ske där vid brofästet.

Nu vet jag att 14 traineer från Framtidens Samhällsbyggare har fått detta område
som sitt Case, sitt samhällsbyggarprojekt att arbeta med under ett år. Här ska det
bli multifunktionella fastigheter för en levande stadsdel som är till för alla.

Förväntningarna är höga när Vasakronan presenterar uppdraget för oss. Vad ska
vi göra? Hur ska vi göra det? Idéerna ploppar upp och om ett år ska vi presentera
vårt resultat på ett Idéseminarium. Vi har just tagit emot ett spännande uppdrag.
Den här stadsdelen ska bli levande och vi ska bidra till det!

 

Jag som skriver heter Jonna Olsson, är från Hälsingland med bakgrund inom
handel och nyexaminerad energisystemingenjör. Jag är anställd som Teknisk
förvaltare inom VVS hos Västfastigheter och har fått en plats som trainee i 5e
omgången av Framtidens Samhällsbyggare.

Att söka till Framtidens Samhällsbyggare kändes självklart. Konceptet att få byta
arbetsplatser med varandra för att få ett branschöverskridande helhetsperspektiv
lockade mig. Möjligheten att bygga nätverk, förstå politikens och näringslivets
samverkan lockade. Framförallt lockade det att få medverka i ett
stadsplaneringsprojekt.

När vi lämnar Vasakronan är vi fyllda av ännu mer förväntan och iver. Vi är i startgroparna
men har redan hunnit med mycket. Utbildningsdagar. Internat där vi vänt ut och
in på oss själva, lyssnat, jobbat med grupputveckling, testat flera
kommunikationsverktyg och verkligen lärt känna varandra. Det är en härlig start
på en spännande fortsättning.

Jag slås av att detta är en vänlig grupp med höga ambitioner. Vi månar om
varandra och det känns tryggt och givande.

Numer när jag åker spårvagnen över Götaälvbron och spanar ut över
byggnationerna tänker jag ”Det här är vårt Case.” Detta är så häftigt.

Jonna Olsson
Teknisk förvaltare VVS, Västfastigheter
Omgång: