Hemma igen!

Sedan två veckor tillbaka befinner vi traineer oss på våra hemarbetsplatser igen. Jag som skriver detta blogginlägg heter Iris Hultgren och har min bakgrund på Chalmers och programmet Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggteknik. Sedan i september förra året är jag anställd som biträdande projektledare på Trafikkontoret.

För min del har långsiktig planering för nya bostäder och verksamheter på Fastighetskontoret bytts ut mot projektledning av gatuutbyggnad inom olika exploateringsprojekt. Att jobba i ett tidigt skede innebär att inget är bestämt, allt kan ändras och att politiken är ständigt närvarande i ens arbete. I genomförandeskedet, som jag är van vid, jobbar man mot ett tydligt och konkret mål och löser problemen efterhand som de uppstår. Att samordna byggnation av gator med ledningsägare som har sina ledningar i gatorna samt exploatörer som bygger bostäder i anslutning till gatorna innebär många möten och diskussioner med övriga aktörer i projekten. För mig som mestadels föredrar miljöombyte och samarbete framför att sitta större delen av dagen vid skrivbordet passar rollen som projektledare bra.

De projekt jag jobbar med ingår i BoStad2021 som är en satsning från Göteborgs Stad i samarbete med stadens olika byggaktörer. Målet är att färdigställa 7000 bostäder utöver normalproduktion till 2021. Här arbetar vi med parallella processer, vilket till exempel innebär att arbetet med att ta fram ritningar för gatorna kan påbörjas innan trafikförslaget är helt bestämt. Det görs för att bostadsbyggandet ska kunna ske snabbare men kräver också nya utmaningar då förutsättningarna för projekten kan ändras under tidens gång. Tidspressen är större än i normalproduktionen, men samtidigt finns det en extra anledning att fira när en detaljplan väl vunnit laga kraft och projektet är redo att byggas ut!

Utöver våra vanliga arbetsuppgifter på arbetsplatsen jobbar vi nu för fullt med vårt case och tillhörande planering av studieresa. I slutet av februari åker FS4 till Nederländerna för att studera järnvägsstationer samt stads- och teknikutveckling kring kollektivtrafikknutpunkter i Amsterdam, Rotterdam och Utrecht. Förhoppningen är att resan ger oss nya idéer om hur området kring den framtida stationen i Borås kan utformas när höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Stockholm byggs.

Till sist vill jag naturligtvis uppmuntra alla er som ska ge er ut i arbetslivet efter sommaren att söka till Framtidens Samhällsbyggare 5 innan den 9 mars! Att bygga en stad kräver mycket samarbete mellan de aktörer som är inblandade i olika skeden. Som trainee har man möjligheten att förstå de olika parter som medverkar i projekten utifrån deras synvinkel. Det är ett perfekt tillfälle att prova på att jobba inom flera delar av branschen samtidigt som ett stort fokus läggs på ens personliga utveckling.

(På bilden längst ner ser ni en selfie från dagens reseplanering!)

Iris Hultgren
Biträdande projektledare på Göteborgs Stad Trafikkontoret

Förväntningarnas tid

Förväntningarnas tid

Har ni sett ut över byggnationerna vid Götaälvbron och tänkt ”Undrar vad de ska
bygga där?” Jag har. Flertalet gånger har spårvagnssamtalen handlat om vad
som kommer ske där vid brofästet.

Nu vet jag att 14 traineer från Framtidens Samhällsbyggare har fått detta område
som sitt Case, sitt samhällsbyggarprojekt att arbeta med under ett år. Här ska det
bli multifunktionella fastigheter för en levande stadsdel som är till för alla.

Förväntningarna är höga när Vasakronan presenterar uppdraget för oss. Vad ska
vi göra? Hur ska vi göra det? Idéerna ploppar upp och om ett år ska vi presentera
vårt resultat på ett Idéseminarium. Vi har just tagit emot ett spännande uppdrag.
Den här stadsdelen ska bli levande och vi ska bidra till det!

 

Jag som skriver heter Jonna Olsson, är från Hälsingland med bakgrund inom
handel och nyexaminerad energisystemingenjör. Jag är anställd som Teknisk
förvaltare inom VVS hos Västfastigheter och har fått en plats som trainee i 5e
omgången av Framtidens Samhällsbyggare.

Att söka till Framtidens Samhällsbyggare kändes självklart. Konceptet att få byta
arbetsplatser med varandra för att få ett branschöverskridande helhetsperspektiv
lockade mig. Möjligheten att bygga nätverk, förstå politikens och näringslivets
samverkan lockade. Framförallt lockade det att få medverka i ett
stadsplaneringsprojekt.

När vi lämnar Vasakronan är vi fyllda av ännu mer förväntan och iver. Vi är i startgroparna
men har redan hunnit med mycket. Utbildningsdagar. Internat där vi vänt ut och
in på oss själva, lyssnat, jobbat med grupputveckling, testat flera
kommunikationsverktyg och verkligen lärt känna varandra. Det är en härlig start
på en spännande fortsättning.

Jag slås av att detta är en vänlig grupp med höga ambitioner. Vi månar om
varandra och det känns tryggt och givande.

Numer när jag åker spårvagnen över Götaälvbron och spanar ut över
byggnationerna tänker jag ”Det här är vårt Case.” Detta är så häftigt.

Jonna Olsson
Teknisk förvaltare VVS, Västfastigheter
Omgång: